Kater? Jet geeft tips!

Kater? Jet geeft tips!


Niemand wil een kater. Maar hij is onvermijdelijk, zo af en toe. Als de avond almaar later werd en er voor de gezelligheid alweer een flesje openging. Gelukkig ben ik erachter gekomen dat een fit en gezond leven en af en toe iets te veel drinken, samen kunnen gaan. Het gaat er uiteraard om hoe vaak je in de lampen hangt én wat je de volgende dag doet. Hoe ongelooflijk leuk (maar echt héél leuk) een avond of nacht ook is geweest, als je de volgende ochtend met een kater wakker wordt, heb je spijt. En een droge mond, want je hebt niet genoeg water gedronken voor je ging slapen. Je hebt de hele avond sowieso nogal weinig water gedronken. En je wéét: drie glazen wijn minder en twee uur eerder naar bed, dan was de avond net zo leuk geweest. Op sommige avonden lukt dat zonder moeite, maar niet altijd, en dat is niet het einde van de wereld. Let wel: ik moedig niemand aan om regelmatig te veel te drinken omdat ik nou toevallig weet hoe je je de volgende dag zo snel mogelijk weer fit voelt. Je kunt echt niet vier keer per week dronken worden en een gezond en gelukkig leven leiden.

The day after
Het belangrijkste is: hoe ga je the day after om met een kater. Trouwens, the night before zijn er ook al verstandige keuzes die je kunt maken. Drink na elk glas wijn op z’n minst één glas water. Zorg dat je goed eet, dat vertraagt de snelheid waarmee alcohol in je systeem terechtkomt. Houd het bij één soort alcohol. Neem geen shotjes, die zijn killing. Drink langzaam. Als je aan het eind van de avond trek hebt, kies dan niet voor patat met mayo, maar voor yoghurt met fruit; vet houdt alcohol langer in je systeem dan vitamines en eiwitten. Probeer minstens zeven uur te slapen voordat de wekker gaat.

Even voor de zekerheid: heb je wel een kater?
- Je kunt absoluut niet denken aan een glas alcohol. Sterker nog: als je het doet, ren je naar de plee.
- Je schrikt als je in de spiegel kijkt.
- Als je je hoofd naar beneden laat hangen en het schudt, krijg je knallende koppijn. En je had al knallende koppijn.
- Je bent humeurig.
- Bij het smeren van een boterham zie je je hand een beetje trillen.

Voel je niet schuldig, je hebt toch juist een heel leuke avond gehad? En zwelg ook niet in zelfmedelijden, dus denk niet somber: nu ik uit mijn gezonde ritme ben, kan ik vandaag net zo goed naar de snackbar. Niks daarvan. Je kunt beter een flinke smoothie met banaan maken. In banaan zit kalium en vitamine B6, die helpen je weer in vorm te komen, de natuurlijke suikers geven je een energieboost en hij bevordert ook nog eens de aanmaak van serotine en daar word je blij van.

Tips voor de volgende dag
- KOM JE BED UIT!
- Ga naar buiten; frisse lucht doet je goed.
- Alcohol onttrekt vocht uit je lichaam, daarom heb je hoofdpijn. Drink dus veel water. Vind je dat saai, doe er dan wat citroensap of verse munt in.
- Bel iemand op die er de vorige avond ook was en praat na. En bedenk: het was een kater waard.

Dat had je eerder moeten bedenken
- Geef geen feestjes thuis. Van wakker worden in een zwijnenstal word je al niet blij, een kater erbij maakt het alleen maar erger. Nu spreek ik mezelf een klein beetje tegen, want ik geef heel graag feestjes thuis, maar voor de kater is het dus een slecht idee.
- Zorg dat je boodschappen in huis hebt en dus meteen een goed ontbijt kunt maken; van gezond eten knap je meteen op.

Oké, tijd om te gaan eten, want om echt over een kater heen te komen, moet je iets in je maag krijgen. Je hebt misschien zin in een vette hap. Doe dat niet. Het afbreken van de alcohol zal alleen maar langer duren en je gaat je er misschien ook schuldig over voelen. Je lijf heeft veel meer behoefte aan vitamines en eiwitten. Dus maak een grote smoothie, bouw torentjes van groen op rijstwafels of bak een omelet met groente.

Tip van Jet: 
Heb je een verplichting die je absoluut niet kunt afzeggen? Trek iets héél leuks aan. Dan verleg je de aandacht naar iets anders dan je vermoeide katerhoofd.

Kijk voor kater- of andere heerlijke recepten eens naar onze receptenindex op de site!


Meer columns


Een lekker dik boek

Een lekker dik boek

Kookboeken, ik heb er wel een paar. Vol prachtige foto’s, heerlijke vertaalfouten en vlekkerige vodjes met mijn eigen recepten. Soms haal ik ze tevoorschijn, om na te kijken wat ook alweer de verhoudingen zijn voor een souff lé of gebakje. De handgekliederde papiertjes zijn lang niet altijd even leesbaar; eenmaal ontcijferd stop ik ze terug in het naslagwerk en probeer me te herinneren welke gulden middenweg ook alweer het best werkte.Kookboeken, ik heb er wel een paar. Vol prachtige foto’s, heerlijke vertaalfouten en vlekkerige vodjes met mijn eigen recepten. Soms haal ik ze tevoorschijn, om na te kijken wat ook alweer de verhoudingen zijn voor een souff lé of gebakje. De handgekliederde papiertjes zijn lang niet altijd even leesbaar; eenmaal ontcijferd stop ik ze terug in het naslagwerk en probeer me te herinneren welke gulden middenweg ook alweer het best werkte.

Zot van soep

Zot van soep

Zot van eten en in het bijzonder zot van soep. Wat in mijn studententijd begon als een bezoekje aan een soepbar in Brussel, ontaardde in een droom om zelf zo’n zaakje te starten. De interesse in alles wat met voeding te maken heeft, was er al van kinds af aan. Met de paplepel ingegeven, of beter gezegd: met de soeplepel! Omdat ik ook graag een diploma op zak wilde hebben, begon ik – met in het achterhoofd (ooit) de start van een eigen soepzaak – een opleiding voedings- en dieetleer.