Nationale Sportweek: kom in beweging met tips van Arie Boomsma!

Nationale Sportweek: kom in beweging met tips van Arie Boomsma!


Geen motivatie om te gaan bewegen? Arie Boomsma en zijn team geven tips!

Arie
'Begin met het veranderen van een paar dagelijkse routines. Overal de trap nemen in plaats van de lift of een roltrap, fietsen in plaats van de bus of de scooter te pakken, maak elke dag een wandeling na het avondeten of de lunch, poets je tanden met je andere hand... al die dingen brengen je lichaam op gang, als een machine die begint te werken. Bovendien ga je spieren voelen die je weinig hebt gebruikt, je krijgt energie van die toename in beweging. Die energie kan voldoende motiveren om een volgende stap te zetten, naar een gym te gaan, of lid te worden van een sportvereniging!'

Jay
'Alles! Beweeg! Squat! Ren! Kruip! Doe push-ups! Klim! Hang! Maar laten we er geen doekjes om winden: om te beginnen you need to get your ass to the gym! Of naar het park. Of waar dan ook. Mensen die te lang bezig zijn met nadenken wat ze voor zichzelf kunnen doen om de drempel te verlagen, zijn bezig excuses te zoeken. Als je voor jezelf hebt vastgesteld dat het belangrijk is te werken aan je gezondheid, dan is het gevolg dat je daar aan moet wérken. Simple as that.'

Brenda
‘Ga op zoek naar iets wat je écht leuk vindt en waarbij de sfeer je aanstaat. Zorg ervoor dat je wel een sport vindt die je ook uitdaagt. Als je die hebt gevonden, zul je zien dat sporten een onderdeel wordt van je leven. Sporten moet nooit iets vervelends zijn dat 'moet' omdat het 'zo goed voor je is'.'

Marvin
'Elke sport is geschikt onder begeleiding van een goede trainer. Wat betreft krachttraining zou ik vooral beginnen met veel oefeningen met het eigen lichaamsgewicht. Ga je met gewichten trainen, train dan met minder gewicht en doe veel herhalingen, zodat ook spieruithoudingsvermogen en coördinatie worden gestimuleerd. Dit geeft het lichaam de kans om beweging te ervaren en te leren. Ons eigen lichaam kunnen dragen, duwen, optrekken en beheersen is een geschenk.'

Klaas
'Wie lang of wellicht zelfs altijd heeft stilgestaan, moet vooral rustig beginnen en heel goed onthouden dat alles wat hij of zij nu aan beweging doet al winst is. Wie begint met hardlopen, jogt de eerste weken een paar minuten om vervolgens een paar minuten te wandelen. Zo bouw je langzaam op. Dat vraagt om een beetje geduld, maar zorgt er ook voor dat het begin niet meteen loodzwaar is. Deze investering betaalt zich later dubbel en dwars uit.'

Kijk voor meer tips om in beweging te komen, voor sportoefeningen of voor sportieve recepten in Beweeg!, het boek dat Arie Boomsma schreef om mensen in beweging te krijgen om een gezonde en gelukkige levensstijl te ontwikkelen. 

Arie: 'Veel excuses die in dit boek behandeld worden, kwamen ook in mijn hoofd op. Moe, lange werkdagen, druk gezinsleven, te veel andere dingen... Elk hoofdstuk begint daarom met zo'n excuus - gevolgd door deskundig advies, praktische tips, inspirerende praktijkverhalen, diverse sportoefeningen (van touwtje springen tot supermans) en gezonde recepten (van smoothies tot salades). En als er geen excuses meer zijn, zit er nog maar één ding op... Bewegen!'


Meer columns


5 februari Sint Agaat zaait salaat

5 februari Sint Agaat zaait salaat

Fransen lijken overal een spreekwoord voor te hebben; zolang het rijmt is het goed. Sainte Agathe, semmer tes salads. ‘Op Sint Aagaat, zaait u salaat.’ Oftewel, vandaag kan er sla gezaaid worden, ongeacht het weer. Bij sneeuw, schuif het opzij, als de grond stijf bevroren is, zaai je in een bakje dat je op een beschut plekje of onder glas zet. Het is waar dat het vaak goed gaat en je al heel vroeg in het voorjaar sla kunt oogsten, maar dat ligt wel heel erg aan het humeur van de weergoden. Meer dan eens was de sla die vroeg in het voorjaar gezaaid werd tegelijk klaar met die van Agaat, maar ach, het blijft een leuk experiment. Uiteraard wel met een slasoort die bestand is tegen een beetje kou.

Van haver tot gort

Van haver tot gort

Haver wordt vaak geassocieerd met Schotland, maar komt oorspronkelijk uit Zuidwest-Azië. Vroeger werd haver voor medicinale doeleinden gebruikt. Met de komst van haver naar landen in Noord-Europa, zoals Schotland, kwamen mensen erachter dat deze grassoort eigenlijk het beste gedijt in een matig, vrij nat klimaat en veel zomerlicht.