Voel je beter door te bewegen

Voel je beter door te bewegen


Beginnen
Begin met het veranderen van een paar dagelijkse routines. Overal de trap nemen in plaats van de lift of een roltrap, fietsen in plaats van de bus of de scooter te pakken, maak elke dag een wandeling na het avondeten of de lunch, poets je tanden met je andere hand... al die dingen brengen je lichaam op gang, als een machine die begint te werken. Bovendien ga je spieren voelen die je weinig hebt gebruikt, je krijgt energie van die toename in beweging. Die energie kan voldoende motiveren om een volgende stap te zetten, naar een gym te gaan, of lid te worden van een sportvereniging!

Plezier
Het begint met de vraag wat je precies wilt. Wil je iets veranderen in je leven? Dan moet je meestal offers brengen. Een combinatie van een actief sportleven met uitgaan, alles eten en drinken wat je wilt, levert altijd minder resultaat op dan een actief sportleven zonder al die uitspattingen. Dus zoek je balans, en probeer vooral dingen uit. Het is niet zo zwart-wit als je vreest. Maar gebruik plezier willen hebben niet als excuus om niet te trainen.

Tijd
Wees creatief. Vraag jezelf niet of je wel tijd hebt om te sporten, maar vraag jezelf hoe belangrijk het voor je is. In elke dag zitten gaten en mogelijkheden. Zoek ze op, benut je tijd effectief. En onthoud dat in clichés vaak een kern van waarheid zit... tijd moet je maken!

Energie
Plan je afspraken op verschillende locaties, zodat je steeds even moet fietsen of lopen. En zelf zweer ik bij noten. Ik heb ze altijd bij me, voor de momenten tussen maaltijden. Zo voorkom ik de beruchte dip na het eten, en houd ik een mooi gelijkmatige energie.

Discipline
Het belangrijkste kenmerk van discipline is dat je iets uit jezelf moet kunnen halen, dat een ander alleen gedaan krijgt als iemand haar of hem een opdracht geeft, en er toezicht op houdt dat die opdracht daadwerkelijk wordt uitgevoerd. Maar hoe doe je dat? Ik stel mezelf bijna dagelijks de vraag: waarom wil ik dit ook alweer? Het antwoord op die vraag helpt mij mijn doelen helder voor ogen te houden. Als je heel eerlijk bent, kom je met die vraag altijd tot de conclusie dat er niemand is die je dwingt, niemand die van je vraagt in beweging te komen als je dat niet zelf doet. Ik boek kleine overwinningen op luiheid en tegenzin door de drempels zo laag mogelijk te maken. Kleding klaarleggen, afspreken met anderen, een vast schema hanteren en elke dag iets doen aan beweging. En daarnaast natuurlijk gezond eten. Dan voorkom je lusteloosheid, en is het minder moeilijk de discipline op te brengen om in beweging te komen.


Meer columns


Een lekker dik boek

Een lekker dik boek

Kookboeken, ik heb er wel een paar. Vol prachtige foto’s, heerlijke vertaalfouten en vlekkerige vodjes met mijn eigen recepten. Soms haal ik ze tevoorschijn, om na te kijken wat ook alweer de verhoudingen zijn voor een souff lé of gebakje. De handgekliederde papiertjes zijn lang niet altijd even leesbaar; eenmaal ontcijferd stop ik ze terug in het naslagwerk en probeer me te herinneren welke gulden middenweg ook alweer het best werkte.Kookboeken, ik heb er wel een paar. Vol prachtige foto’s, heerlijke vertaalfouten en vlekkerige vodjes met mijn eigen recepten. Soms haal ik ze tevoorschijn, om na te kijken wat ook alweer de verhoudingen zijn voor een souff lé of gebakje. De handgekliederde papiertjes zijn lang niet altijd even leesbaar; eenmaal ontcijferd stop ik ze terug in het naslagwerk en probeer me te herinneren welke gulden middenweg ook alweer het best werkte.

Zot van soep

Zot van soep

Zot van eten en in het bijzonder zot van soep. Wat in mijn studententijd begon als een bezoekje aan een soepbar in Brussel, ontaardde in een droom om zelf zo’n zaakje te starten. De interesse in alles wat met voeding te maken heeft, was er al van kinds af aan. Met de paplepel ingegeven, of beter gezegd: met de soeplepel! Omdat ik ook graag een diploma op zak wilde hebben, begon ik – met in het achterhoofd (ooit) de start van een eigen soepzaak – een opleiding voedings- en dieetleer.