Voel je beter door te bewegen

Voel je beter door te bewegen


Beginnen
Begin met het veranderen van een paar dagelijkse routines. Overal de trap nemen in plaats van de lift of een roltrap, fietsen in plaats van de bus of de scooter te pakken, maak elke dag een wandeling na het avondeten of de lunch, poets je tanden met je andere hand... al die dingen brengen je lichaam op gang, als een machine die begint te werken. Bovendien ga je spieren voelen die je weinig hebt gebruikt, je krijgt energie van die toename in beweging. Die energie kan voldoende motiveren om een volgende stap te zetten, naar een gym te gaan, of lid te worden van een sportvereniging!

Plezier
Het begint met de vraag wat je precies wilt. Wil je iets veranderen in je leven? Dan moet je meestal offers brengen. Een combinatie van een actief sportleven met uitgaan, alles eten en drinken wat je wilt, levert altijd minder resultaat op dan een actief sportleven zonder al die uitspattingen. Dus zoek je balans, en probeer vooral dingen uit. Het is niet zo zwart-wit als je vreest. Maar gebruik plezier willen hebben niet als excuus om niet te trainen.

Tijd
Wees creatief. Vraag jezelf niet of je wel tijd hebt om te sporten, maar vraag jezelf hoe belangrijk het voor je is. In elke dag zitten gaten en mogelijkheden. Zoek ze op, benut je tijd effectief. En onthoud dat in clichés vaak een kern van waarheid zit... tijd moet je maken!

Energie
Plan je afspraken op verschillende locaties, zodat je steeds even moet fietsen of lopen. En zelf zweer ik bij noten. Ik heb ze altijd bij me, voor de momenten tussen maaltijden. Zo voorkom ik de beruchte dip na het eten, en houd ik een mooi gelijkmatige energie.

Discipline
Het belangrijkste kenmerk van discipline is dat je iets uit jezelf moet kunnen halen, dat een ander alleen gedaan krijgt als iemand haar of hem een opdracht geeft, en er toezicht op houdt dat die opdracht daadwerkelijk wordt uitgevoerd. Maar hoe doe je dat? Ik stel mezelf bijna dagelijks de vraag: waarom wil ik dit ook alweer? Het antwoord op die vraag helpt mij mijn doelen helder voor ogen te houden. Als je heel eerlijk bent, kom je met die vraag altijd tot de conclusie dat er niemand is die je dwingt, niemand die van je vraagt in beweging te komen als je dat niet zelf doet. Ik boek kleine overwinningen op luiheid en tegenzin door de drempels zo laag mogelijk te maken. Kleding klaarleggen, afspreken met anderen, een vast schema hanteren en elke dag iets doen aan beweging. En daarnaast natuurlijk gezond eten. Dan voorkom je lusteloosheid, en is het minder moeilijk de discipline op te brengen om in beweging te komen.


Meer columns


5 februari Sint Agaat zaait salaat

5 februari Sint Agaat zaait salaat

Fransen lijken overal een spreekwoord voor te hebben; zolang het rijmt is het goed. Sainte Agathe, semmer tes salads. ‘Op Sint Aagaat, zaait u salaat.’ Oftewel, vandaag kan er sla gezaaid worden, ongeacht het weer. Bij sneeuw, schuif het opzij, als de grond stijf bevroren is, zaai je in een bakje dat je op een beschut plekje of onder glas zet. Het is waar dat het vaak goed gaat en je al heel vroeg in het voorjaar sla kunt oogsten, maar dat ligt wel heel erg aan het humeur van de weergoden. Meer dan eens was de sla die vroeg in het voorjaar gezaaid werd tegelijk klaar met die van Agaat, maar ach, het blijft een leuk experiment. Uiteraard wel met een slasoort die bestand is tegen een beetje kou.

Van haver tot gort

Van haver tot gort

Haver wordt vaak geassocieerd met Schotland, maar komt oorspronkelijk uit Zuidwest-Azië. Vroeger werd haver voor medicinale doeleinden gebruikt. Met de komst van haver naar landen in Noord-Europa, zoals Schotland, kwamen mensen erachter dat deze grassoort eigenlijk het beste gedijt in een matig, vrij nat klimaat en veel zomerlicht.