Interview Mari Maris in de Telegraaf

Interview Mari Maris in de Telegraaf


Weer een mooi interview met Mari Maris over Mari plukt de dag, de tuin en het Franse buitenleven...

Mari: 'Weet je, als ik in de tuin aan het werk ben, dan zingt het door me heen. Ik moet dit vertellen en dat vertellen, dit is misschien leuk en dat ook. Er is iets gebeurd. Een wezenlijke verandering in mezelf. Ik moet schrijven. Ik moet groenten verbouwen, ik moet in de tuin zijn, ik moet koken, maar bovenal moet ik schrijven. En er is nog zoveel te beschrijven. Ik schrik me telkens rot wanneer ik merk hoe weinig de mensen van koken weten. Het is leuk met mensen samen te koken, maar je ziet direct dat het aan zoveel basiskennis schort en als je het doet, dan moet je het goed doen. Dus besteed ik in dit boek veel aandacht aan de ambacht van het koken. Als je die basisdingen weet, dan gaat het allengs gemakkelijker. Toen kwamen daar de verhaaltjes bij. Eerst uit de tuin, er gebeurt daar zoveel en later uit het dorp waar ik woon, de dingen die we meemaken. Hoe ons leven loopt, de seizoenen, hoe het vanzelf in elkaar past.'

Tekst: Felix Wilbrink


Meer nieuws



‘Kook tien recepten uit deze Vegabijbel, dan weet ik zeker dat je stap voor stap net zoveel van de vegetarische keuken gaat houden als ik.’

‘Kook tien recepten uit deze Vegabijbel, dan weet ik zeker dat je stap voor stap net zoveel van de vegetarische keuken gaat houden als ik.’

Isabel Boerdam lanceerde in 2013 haar food & lifestyle blog De Hippe Vegetariër, dat inmiddels is uitgegroeid tot het grootste vegetarische platform van Nederland. Een echte inspiratiebron voor vegetariërs, flexitariërs en foodies. Hier laat Isabel zien dat vegetarisch eten beslist niet saai, smakeloos of ingewikkeld is – maar juist verrassend, smaakvol en helemaal niet moeilijk. In 2018 lanceerde Isabel de Nationale Week Zonder Vlees, een jaarlijks terugkerende campagne om een dagje minder vlees de nieuwe normaal te maken in Nederland. Na de hippe vegetariër is Vegabijbel haar tweede vegetarische kookboek.

Een nieuwe klassieker

Een nieuwe klassieker

De Fransen zijn erg trots op hun produits de terroir, oftewel de regionale producten. Op lokale markten staan altijd wel boeren die hun eigen verbouwde producten zelf aan de man brengen. De Fransen geven erg om eten en hechten er grote waarde aan om te weten waar de ingrediënten voor de maaltijd vandaan komen. Ook op de markten in de grote steden staat over het algemeen bij de producten beschreven uit welke regio ze afkomstig zijn.